הוחזרו סמכות פתיחתן וסגירתן של חנויות בשבת בת"א לשר הפנים

אני לא מבין אם האופוזיציה בעד או נגד. מסקרנת שתיקתה של סיעת יש עתיד. דיון בנושא השבת בנושא כל כך מרכזי, פעם היינו רגילים לראות את לפיד נואם כאן עם משנה סדורה, ועכשיו לא הבנתי במה אתם תומכים?
איתי גדסי 4 Comment on הוחזרו סמכות פתיחתן וסגירתן של חנויות בשבת בת"א לשר הפנים

ח"כ מיכאל מלכיאלי: "לימדו אותי כבר כילד שיש משפט מקודש, שאתו אי-אפשר להתווכח – יש את הסטטוס-קוו. אם רוצים לחיות ביחד דתיים וחילונים, יהודים ושאינם יהודים, אחד צריך להתפשר, אחד צריך לדעת שהוא מתקפל על דברים שחשובים לשני בשביל שהשני יחשוב על דברים שחשובים לו"

צילום: אביר סולטן, פלאש 90
אני לא מבין אם האופוזיציה בעד או נגד. מסקרנת שתיקתה של סיעת יש עתיד. דיון בנושא השבת בנושא כל כך מרכזי, פעם היינו רגילים לראות את לפיד נואם כאן עם משנה סדורה, ועכשיו לא הבנתי במה אתם תומכים?
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

מליאת הכנסת אישרה ברוב של 44 תומכים מול 37 מתנגדים ונמנע אחד, את הודעת הממשלה בהתאם לסעיף 31(ב) לחוק יסוד: הממשלה, להשיב מהממשלה לשר הפנים את הסמכות על פי סעיף 258 לפקודה, בכל הקשור להצעת חוק עזר לתל אביב-יפו (פתיחתן וסגירתן של חנויות) (תיקון מס' 2), התשע"ד-2014. יובהר כי שר הפנים לא יהיה כבול בהפעלת סמכותו להחלטות הממשלה הקודמות שהתקבלו על ידי הממשלה בעניין חוק העזר האמור.

ח"כ מיכאל מלכיאלי: "לימדו אותי כבר כילד שיש משפט מקודש, שאתו אי-אפשר להתווכח – יש את הסטטוס-קוו. אם רוצים לחיות ביחד דתיים וחילונים, יהודים ושאינם יהודים, אחד צריך להתפשר, אחד צריך לדעת שהוא מתקפל על דברים שחשובים לשני בשביל שהשני יחשוב על דברים שחשובים לו. ואנחנו מגלים בשנים האחרונות את הסטטוס-קוו הולך ומתכווץ. הולכים ונוגסים בו, והכול לצד אחד. רואים את הכותל, שידענו במשך שנים על קדושתו, ידענו על אופיו של הכותל, ולאט-לאט הסטטוס-קוו מתחיל להתקמץ כמה שיותר לקטן, כמה שפחות שורשי, כמה שפחות מסורתי שהיינו רגילים לו. וככה אנחנו מגלים לאט-לאט כמה שהמרחב הציבורי הולך ונפגע. שהמרחב הציבורי – נוגסים בסטטוס-קוו שהיינו רגילים לו בשנים האחרונות. העברה של הסמכויות של השבת לידיו של שר הפנים – מנסים להפוך את זה למלחמה בין דתיים לבין שאינם דתיים. וזה לא נכון. במשך שנים היינו רגילים ששר הפנים הוא זה שאחראי על זה. כשזה מגיע לשר שחושבים מה דעותיו, כולם קופצים."

ח"כ חיים ילין: "הדבר האחרון שאנחנו רוצים לעשות, זה להתערב בחיים של מישהו אחר. אף אחד לא אוהב שמתערבים לנו, אז למה צריך להתערב בחיים של העיר תל-אביב, ריבונו של עולם, אם יש להם החלטות פנימיות שלהם? יש להם מועצה, הם קובעים את דרך החיים שלהם, בלי לפגוע בחוקים של מדינת ישראל. אז מה תפקידנו פה? עכשיו נחוקק מעל כל החוקים והתקנות של העירייה? זה לא עובד ככה. המציאות הזאת הזויה. אני מציע לכולנו להתחיל לדבר על דו-קיום, על הקשבה אחד לשני. אני מוכן הרבה מאוד, ואני בטוח שהרבה מאוד אנשים. צריך להתחיל לדבר על השבת הישראלית שלנו, ואיך אנחנו רוצים שהיא תיראה."

ח"כ דב חנין: "משהו רע קרה לשבת שלנו. הסטטוס קוו, עמיתיי חברי הכנסת, נעשה עקום ומקולקל. מצד אחד, זה הפך ליום של קניות ללא הפסקה במרכזי קניות, מצד שני, אין תחבורה ציבורית ואין שירותים בסיסיים שהציבור כולו נזקק להם. הגיע הזמן לחשוב על הסדר חדש ושונה לדמותה של השבת שלנו. השבת יכולה וצריכה להיות יום של תרבות, מנוחה, נופש, טיולים, בוודאי לא קניות ללא הפסקה, וכדי לקדם את זה צריך לארגן בשבת ולאפשר בשבת תחבורה ציבורית ייחודית, לפי תמונת הביקושים הספציפית שיש בימי שבת. צריך לארגן ולאפשר מערכת של חנויות מכולת תורניות בכל אזור, כמו שיש בתי מרקחת תורניים, שכל אחד יוכל להגיע בתורנות לחנות מכולת, להשלים את קניית החלב או הלחם אם הוא לא הספיק ליום חול. זה יאפשר איזון בין צורכי הציבור ואופייה המיוחד של השבת לבין הצורך של כולנו לאפשר שירותים ולאפשר גם לעסקים ולמכולות קטנות לחיות ולהתקיים בכבוד."

ח"כ מיכל רוזין: "אני רוצה לדבר אתכם עלה סטטוס קוו. איזו המצאה, כלי ריק מתוכן. הרי מה זה הסטטוס קוו? הסטטוס קוו אומר עד כמה אנחנו כופים על החילונים את תפיסת עולמנו. הרי הסטטוס קוו אמור להיות איזה נקודת שוויון לשני הצדדים, חלק מתפשרים לכאן, חלק מתפשרים לכאן, אבל אחרי שבוטל השוויון בנטל, אחרי שבוטלו לימודי הליבה במערכת החינוך החרדית, איזה סטטוס קוו בדיוק? הרי אף אחד לא רוצה לפתוח חנויות בבני ברק, באלעד, אף אחד לא בא ואומר: תלכו לקראתנו בתוך המקומות שבהם אתם חיים, רק אנחנו כחילונים אמורים באיזה דרך, שקוראים לה "סטטוס קוו", וכמובן זו בדיחה, כי זה ריק מתוכן – אמורים ללכת לקראתכם ולהתחשב בכם בתפיסת עולמכם, באמונתכם, בדרך החיים שלכם, במקומות שבהם אנחנו חיים."

השר יריב לוין השיב בשם הממשלה: "אני לא מבין אם האופוזיציה בעד או נגד. מסקרנת שתיקתה של סיעת יש עתיד. דיון בנושא השבת בנושא כל כך מרכזי, פעם היינו רגילים לראות את לפיד נואם כאן עם משנה סדורה, ועכשיו לא הבנתי במה אתם תומכים? הפרשנות שלי היא שבסוף את יו"ר יש עתיד לא ממש מעניין נושא השבת ויחסי דת ומדינה, כמו בשר הנושאים בסוף זה לא יותר מסיסמאות שמתחלפות עם הזמן וכך גם בנושא הזה. הנושא הוצא בזמנו משר הפנים מסיבות אישיות ולא ענייניות ועכשיו מבקש שר הפנים הנוכחי לקבל את הסמכות בחזרה נראה לי שזו החלטה מתבקשת ומנהל תקין בהתגלמותו."



4 תגובות

מיין תגובות
  1. 4

    אין על ר' אריה סומכים עליו שיעשה את הדבר הנכון

  2. 3

    זה אסון. כי אז גם אריה דרעי יהיה שותף בכיר בחילולי השבת

  3. 2

    אל תדאגו שם בתל אביב ארי'ה מבין ענין הוא מהחברה חרד"ק אמיתי